Anadilimize Sahip Çıkalım PDF Yazdır e-Posta
Kullanıcı Değerlendirmesi: / 24
ZayıfEn iyi 
Ebru Özakıncı tarafından yazıldı.   
Pazartesi, 09 Şubat 2009 16:20

Son zamanlarda pekçok kişinin konuşurken araya  İngilizce sözcükler sokma gayreti gösterdiklerini görerek üzülüyorum, gençlerde çok rastlıyorum, cep telefonlarıyla konuşurken, "bye bye".. "hadi bye"..diyorlar! Bu özentidir, gereksiz bir özenmedir, insan niçin bir başka milletin konuştuğu dile özenir ki? Kendi dilimizde allahaısmarladık, hoşçakal, güle güle gibi bir sürü sözcük, deyim yok mu?

 

İngilizce'yi gözünüzde büyütmeyin, her dilin kendine özgü zenginlikleri, eksiklikleri vardır, bakın örneğin akrabalık ilişkisi belirten sözcükler İngilizce'de çok yetersizdir, Türkçe'de ise çok zengindir.

İngilizce'de yenge, dayı, enişte, amca, görümce, hala, kayınpeder, kayınbirader, dünür, kaynana, baldız, elti, kayınço  gibi sözcükler yoktur. Örneğin, "uncle" derler ama amca mı, dayı mı? Anlaşılmaz! "aunt" derler ama teyze mi, hala mıdır? İkisi için de aynı sözcüğü kullanırlar, kayınbirader, kayınpeder gibi ayrı kelimeler kullanmazlar, evlilik yoluyla akraba olanlara " in-law" takısı ekleyerek işin içinden çıkarlar. Kayınbirader mi diyecekler: 'brother-in law' , kayınpeder için 'father-in law'...

 

Yine, diyelim ki, bir yakınımızı kaybettik, kaç lisanda "sizlere ömür" diye bir deyim vardır? İngilizce'de yok..Anneniz nasıl? diye sorulursa ve annenizi yitirdiyseniz, onlar 'vefat etti' derler. Biz 'sizlere ömür' derken, hem annemizi kaybettiğimizi belirtiyor, hem de aynı anda karşımızdaki kişiye 'uzun ömürler' diliyoruz...büyük bir incelik, zerafet..

 

İngilizce'de güle güle giy, güle güle otur, iyi günlerde kullan, darısı başınıza, daha iyisi sizin olsun, eksik olmayın, geçmiş olsun, kolay gelsin, hoşbulduk, estağfurullah gibi deyimler de yoktur. Aslında üşenmeyip, incelerseniz dünyada hiçbir dilin Türkçe kadar zengin ve ilginç deyimlere sahip olmadığını görürsünüz.

 

Kendi lisanının önemini, kıymetini bilmeyenler, büyük bir suç işlediklerinin farkında değiller, çünkü dil, başka dillerden sözcük aldıkça kirlenir...Ana dilimize sahip çıkalım...

Yorumlar
Yeni Ekle Ara
+/-
Yorum yaz
Adınız:
Eposta:
 
Başlık:
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch::(:shock:
:X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s:!::?::idea::arrow:
 
seyfulislam  - kirlilik   |78.236.216.129 |28-11-09 - 23:49:23
BIR LISAN BIR INSANDIR BU BIR REALITEDIR BUNU BIR TARAFA BIRAKALIM GUZEL HINISIMIZ BU BAYAN VE BUNUN GIBI LERLE KIRLENIYOR EKRANA ERKEKLERI
CEZBEDECEK SEKILDE BIR FOTOGRAFLA VE FIKIRLERLE HINISIMIZ KIRLENIYOR SIMDI BENI ELESTIREBILIRSINIZ AMA GUZEL HINISIN INSANLARI BENIM
BILDIGIM KADINLARIN BU GORUNUMU ILE IFTAHAR DUYUP BU KIRLILIGE ORTAK OLMAZLAR YADA BUNA HINISLI LA DIN OLARAK SITENIN ISMINI DEGISTIRIRLER
Sultan Baysal  - Aslını İnkar Eden h....   |85.110.48.81 |31-08-09 - 15:56:47
Ebru hanım sizin ana diliniz olarak iddaa ettiğiniz Türkçeye bu siteyi izleyenlerin büyük çoğunluğu kürt olan insanlar mı sahip
çıksın?Doğrusu sizin anadilinizin Türkçe ya da kürtçe mi olduğunu diğer arkadaşlar gibi bende merak ediyorum...Bunu açıklama da
ne sakınca görüyorsun? Anlamış değiliz...Örneğin benim anadilim Türkçedir...Ama kürt dili ve kültürünün de baskı altında
olduğu bir gerçekdir.Her sabah Kürt çocuklarına "Türküm,doğruyum,çalışkanım"dedirtmeleri her iki ulus adına onur
kırıcı bir durumdur...Nasıl olur Kürt olduğu halde hem Türk hemde "doğru"olacak...
fırat gbb  - bence   |88.239.33.141 |05-08-09 - 10:32:26
ana dil güzel .. ben gene de size katılmıyorumn emınkı türkçeye bu farklılığı bılerek ısteyerek getırılıyor çünkı
gecmısı fazla değil 80 yıllık bı dıl o yüzden fazla sahıp çıkmaya gerek yok ben kendı ana dılımı fazla bılmıyorum ama
türkçeyı ıyı bılıyorum siz buna bı yorum yapın hanfendı ve benım gıbı olanlara ?
kerimalp  - anadil üzerine   |212.175.112.180 |10-11-09 - 17:29:15
sayın fırat bey kendi anadiliniz olarak iddia ettiğiniz dil hakkındaki cehaletinz Türkçe için de geçerli.Türkçe gibi geçmişi
m.ö. ki yıllara ait eserlerle ispatlanmış bir dile 80 yıllık ömür biçmek pek akla uygun bir şey değil,ayrıca diller üzerine
yaplmış tüm araştırmalar; bir dilin bünyesindeki sayı sistemi,atasözleri ve deyimlerin o dilin köklü geçmişine birer delil
teşkil ettiği yolunda.atasözleri ve deyimler için en az 3bin yıllk br geçmiş gerekiyor.ayrıca anadil nedir daha bunun farkına
varmadan anadil tartışmalarına giriyorsunuz.bilmediğiniz bir anadilden bahsederek kendi düşüncelerinizi çrütüyorsunuz.size bu
konuda bir ipucu vereym.hangi dilde düşünüyorsunz?cevabınız ana dilinizdir...
Ahmet selçuk Vural  - Ana dilimiz mi ?   |85.105.208.30 |10-06-09 - 16:22:07
Ebru hanım sizin anadiliniz nedir ? Hınıs'ın gençleri yıllardan beridir yasaklı olan Kürtçe'ye mi sahip çıksınlar yoksa
Türkçe'ye mi bu konudaki fikrinizi merak ediyorum. Saygılarımla..
Arvin  - ACABA!!!   |78.82.0.60 |14-04-09 - 22:23:23
Aslında üşenmeyip, incelerseniz dünyada hiçbir dilin Türkçe kadar zengin ve ilginç deyimlere sahip olmadığını
görürsünüz"
Ben kucuken Hinisin cok ama cok böyuk oldugunu bilirdim.Cunku karsilastiracak baskada bir yer bilmiyordum.Derken bir
vesileyle Erzuruma gitigimde ne göreyim dunyanin en "böyuk" sehri ve merkezi burasiymis dedim.Sonra liseyi bitirip Istanbola gitim
ve baktimki daha böyuk yerler de varmis.
Acaba yazarimiz dunyadaki dilerden kacini biliyor?
Acaba bir "dilin zenginligi"birkac
akraba sözcukl"eri ve birtakim "saygi","iltifat# sözcukleriyle mi ölculuyor?Acaba gercekten haberiniz varmi turkce
nekadar zengin?Butun dunya dilerinin "anasi"degilmi?Cikar icindeki arapca,farsca,kurtce,fransizca ve latince kelime veya kelime
köklerini bakalim nekadar "zengindir"sizin "anadiliniz"?
Yine trt-6 te Agrili bir ysli dengbèji dinliyordum."Butun
dunya beni taniyor",ona göre butun dunya Agrinin birkac köyu...
kerimalp  - diller üstüne   |212.175.112.158 |10-11-09 - 17:44:37
sayın arvin !!!!!!
söyledikleriniz büyük bir ironi...
Türkçe nin kelime hazinesi hususunda yapılan araştırmalar dünyanın
birçok dilinde olmayan bir özelliği ortaya koyuyor.dilimizdeki çok anlamlılık sayesinde tek kelime ile birçk anlamı
verebiliyorz.ayrıca fiil çekimi konusunda sayılı zengin dillerden birine sahibiz.
Şimdi di ben soruyorum.
...Kürtçedeki arapça,
farsça ve eski türkçe kelimeleri çıkarırsanız geriye bir şey kalıyor mu?
Mesela Kürtçedeki sayı sistemi nerden gelmiştir?
Baran Ruciyar  - cahilik   |92.227.12.196 |29-12-09 - 03:59:01
Cahil ilen etme kelam her söz bin can incitir demis büyükleriniz. Seninkide o mesele. Kürtcede arapca, farsca ve türkce kelimeleri
cikarsan elinde sözcük hazinesinin yüzde 95i kalir. cünkü türkce kökenli kelimeler kürt yazi dilinde yok denilecek kadar azdir.
kürtcede akraba dil olan farscadan alinti sözcükleri sayisi 1000i gecmez. arapca kelimeler ise daha cok dini baglamda kulanilir. ama bu
vaazdada kürtce türkceden daha otantiktir. türkcedeki bütün din ile ilgili terimler (cogunlukla) farsca ve arapcadan geliyor.kürtce de
ise hic olmasa kürtce kökenli kelimeler vardir. Msl. Nimêj (türkce: namaz, farscadan alinti), Destmêj (Türkce: abdest, farscadan
alinti) vs.. vs.. Sayi sistemine gelince, kürtcedeki sayi sistemi farscayla ayni, cünkü iki dilin kökeni birdir, cahil herif.
ha ha ha  - Tutarsız   |81.213.217.107 |16-01-10 - 03:17:52
Bu ne tutarsız bir yazıdır Arvin ACABA)
Önce trkçe kadar zengin bir dil yok dyorsun sonra çıkar içinden arapça farsça fransızca
kelimeleri ne türkçede bir şey kalmadı diyorsun.Yorum yazdığın yazıyıda tamamen okumadım okuma gereği bile duymadım ne öyle bye
bye kelimelerini belirtmiş aman da aman yazaımız düşünebildiğini gösteriyor vay be.Ben kuçükken böyle tutarsız insanların
yaşadığı tutarsız militarizmle boğulmuş yok olmak üzere olan bir dünyada yaşadığımın farkında değildim ve mutluydum.Hepiniz
öleceksiniz hemde yaşadığınızı anlamadan kısacık bir zaman içerisinde.Yazık hepimize yazık.Biraz değer verin kendinize değer
verin.Hadi bye
fırat  - gercek ana dilimizede sahip çıksak   |78.171.110.208 |03-04-09 - 20:36:19
evet haklısınız bir dili nekar güzel konussak okadar güzel ama ben diyorum ki kürtçe bizim anadlimiz ( benım ana
dilim ) birazda ona sahip çıksak daha iyi olmaz mı artık ezilme sömürülmek yok herkezın kültürü dile var
şimdi diyorum kı ben dılımı öğrenıyorum ya sizzzz .. saygılar
mahzunzebani  - ben yeni ve farklıyım   |81.213.218.139 |03-04-09 - 19:07:05
ey kürtçe anadilliler...hepinize soruyorum güzel kürtçede nedir...şimdi çoğunuz rınde diyeceksiniz....olmadı...yada anadili resmi
dili türkçe olan güya kültürlü okumuş takımı...özelliklede öğretmen(aslında sadece öğretici) ler....konuşma dilimizdeki
sonradan görmelerin sözlüğü hangi dil.bakıyo,koşuyo,napcan,bişey,almıcam,noluyo,hakkaten,napcan,soylüyo,yürüyo,yiyo,geliyo....b
ana kırro diyen....cühela takımı....konuştuğunuz dil eski türk filimlerinde çingene rolunu oynayanların kullandığı dil...Ebru
hanım siz evvala benim kızımın öğretmenine konuşma dili ile yazı dili arasındaki farklılığın cehalet olduğundan bahsedin...
Metin  - Hangi Anadil   |78.160.152.78 |15-03-09 - 12:28:46
Sayın Ebru Hanım Belki önemli bir konuya temas etmişsiniz ama dikkatinizden kaçan bir durum söz konusu sizin aslen nereli ve
anadilinizin ne olduğunu bilmiyorum. Fakat bu siteyi ziyaret edenlerin ve kuranların %80 i kürt ve anadilleride kürtçedir. Bu bağlamda
yazınızın başlığı "Ana Dilimize Sahip Çıkalım" yerine "Resmi Dilimize Sahip Çıkalım" olması daha uygun olurdu
diye düşünüyorum.
Ayrıca İngilizce dünya tarafından kabul görmüş evrensel bir dildir. Gramer ve köklülüğü diğer dillerle
kıyaslanmayacak kadar güçlüdür. Bu bilimsel olarak ta ispatlanmıştır.
Birde karşılaştırma yaparken öz Türkçeyi
inceleseydiniz (içinde Arapça, Farsça, Kürtçe v.b. dil olmayan) bu zenginliği bu şekilde ifade etseydiniz. Bence yazınız ulusalcı
bir dil yazısı olmuş.
rengi  - metin..   |88.232.211.187 |20-04-09 - 09:37:07
ebru hanım belkide kürtçe biliyor belkide bilmiyor.gerçek olan burda yazası .metin bey kürtçe biliyorsa neden kürtçe dilinden
kaçıyor.evet ana dilimiz kürtçe türkçede konuşuyoruz önemli olan özümüzdür.metin bey galiba türkçe konuşmasını çok
seviyor.bırakalımdatürkçesinde yoğrulsun bize böyle daldan düşme insanlar gerekmez.
saygılar .ebru hanım yazınız için
teşekürler.
Uğurhan Aydın  - Ana dilimiz   |88.228.172.3 |15-02-09 - 14:31:21
Sayın Ebru hanım öncelikle HINISIM COM a hoş geldiniz yazarlık görevinizden başarılar dilerim .İlk yazınızda çok güzel
bir
konuyu alıntı yapıp ele almışsınız bu duyarlılığınız içinde kaleminize sağlık...

Uğurhan AYDIN
Ebru Özakıncı   |12-02-09 - 18:38:13
Teşekkür ederim yazımı beğenen değerli üyelerimize...
Son zamanlar da dilimizin ingilzceyle karışmasından son derece rahatsız
olduğum için bu yönde bir yazı yazmak istedim.Herkes biraz bu konuda dikkatli olsa eminim en aza inidirebiliriz yabancılaşma
merakımızı..

Saygılarımla...
mfd  - Anadilimiz..   |78.183.135.171 |01-02-10 - 19:03:05
Millet hayatında “dil”in önemli bir yeri vardır. İnsanlar dil
vasıtasıyla konuşur, görüşür, düşünür, fikir üretir,
bilim yapar.
Dile sahip çıkılmaz, yerli yersiz müdahalelerle tabii gelişmesi
engellenirse dil zayıf düşer, gelişemez. Güçlü
bir dile sahip
olmayan milletlerin ilim, fikir ve sanat alanlarında gerekli
atılımları gerçekleştirmeleri düşünülebilir
mi?..
Alman filozofu G. Wilhelm Leibniz’in: “Bana kusursuz, eksiksiz
bir dil ver, sana büyük bir millet yaratayım” sözü dilin
millet
hayatındaki yerini çok güzel ifade etmektedir. Yani dil ne kadar
zengin olursa millet de o kadar güçlü olur. Tarihte
dünyaya
hükmeden, büyük medeniyetler kuran devletlerin muhakkak zengin bir
dile sahip oldukları gözden kaçmamaktadır.
Sağlam bir
toplum vücuda getirebilmek için lisanın ne kadar
önemli bir kurum olduğunu Konfüçyüs şu sözleriyle dile
getirmektedir: “Dil
kusurlu olursa kelimeler düşünceyi iyi
anlatamaz. Düşünce iyi anlatılmazsa, yapılması gereken şeyler doğru
yapılmaz. Görevler
gereği gibi yapılmazsa töre ve kültür bozulur.
Töre ve kültür bozulursa adalet yanlış yola sapar. Adalet yoldan
çıkarsa
şaşkınlığa kapılan halk ne yapacağını, işin nereye
varacağını bilmez. İşte, bunun içindir ki hiç bir şey dil
kadar
önemli değildir.”Sonuç olarak burada dillerin diğer bir dilden üstün olduğunu düşünmek yerine,Kendi kendisiyle barış
içinde yaşamak istiyorsa;müzisyen müzik yapmalı,ressam resim yapmalı,şair şiir yazmalı..Dil'de kendi içinde mutlaka
korunmalı..Olumsuz tepkilere gerek olacak bir şey görmedim ben ebru hanımın yazısınıda yoksa bir dil biz kabul etsekte etmesekte bir
öğreti,bir dil kendi kültürel ambalajıından bağımzız değilse,evrensel özgürlüğü nasıl ifade edebilir??..